Logopedie

Even voorstellen

Mijn naam is Renate Salemans. Ik ben vanaf augustus 1982 logopedist, nu dus al 40 jaar 😊.
Het fijne is, dat hoe langer ik logopedist ben, hoe mooier en leuker ik het werk vind. Ik stop er dus écht nog niet mee.
Meestal heb ik een stagiaire die op het punt staat af te studeren. De volgende stagiaire start in maart 2023.

De vaste praktijklocatie is aan de Mathenesserweg; op maandag zijn we op de Finlandiaschool.

Wat is logopedie?
Logopedie is een paramedisch zorgberoep. Logopedie biedt hulp als er problemen zijn met spraak, taal, gehoor, stem, afwijkend mondgedrag, lezen en schrijven.
Al vanaf de geboorte start de spraak- en taalontwikkeling. In de groeifases kunnen zich problemen voordoen. De oorzaak van een spraak-taalontwikkelingsprobleem proberen we te achterhalen. We onderzoeken de aard en de ernst van het probleem, waarop het behandelingsplan gebaseerd wordt.
Kinderen die niet het vermogen hebben om te communiceren op een niveau dat bij hun leeftijd past, kunnen ook beperkingen krijgen in de sociale ontwikkeling of in het leren op school.
Logopedie zet zich in om de communicatievaardigheden op een voldoende niveau op te krikken waardoor kinderen optimaal kunnen deelnemen aan het onderwijsproces, communicatie thuis/met vriendjes en later in de maatschappij.

Ouders en logopedie
Als uw kind in aanmerking komt voor logopedische behandeling, dan nodigen we de ouders van harte uit om deel te nemen aan de logopediesessies. U kunt dan zien, horen en ervaren wat we bij de logopedie doen en dit kunt u thuis voortzetten.
Indien u niet wekelijks aanwezig kunt zijn (door werk/andere verplichtingen of afgelopen jaren door corona ☹), dan sturen we oefenvideo’s die u thuis op de TV kunt streamen en er samen met uw kind naar kunt kijken.

Een goede website over taalontwikkeling bij kinderen is:
WWW.KINDENTAAL.NL
Op deze site staan ook praktische, bruikbare adviezen, met veel interessante informatie.

Heeft u vragen over de spraak- en taalontwikkeling van uw kind? Neem dan gerust contact op. Ook voor een vrijblijvend advies kunt u bij ons terecht.
Andersom horen we ook graag uw suggesties of wensen.

Contact
U kunt ons bereiken via telefoon, WhatsApp, email, website-contactformulier en maandags op school.
Logopedisch Centrum Rotterdam-Marconi
Adres:                 Mathenesserweg 82 A